Reklama

obliczone.pl

piątek

Wzór de Moivrea - zadanie z rozwiązaniem krok po kroku

Dziś krótko, zwięźle i na temat. Oto przykład potęgowania liczby zespolonej przy użyciu wzoru de Moivre'a. Treść zadania brzmi po prostu:
Oblicz

oblicz potęgę liczby zespolonej
Rozwiązanie:

Wzór de Moivrea - potęgowanie liczb zespolonych
W powyższym potęgowaniu liczby zespolonej używamy:
Mam nadzieję, że wszystko jasne, jeśli nie to Twoja strata;P
Żartowałem, jeśli nie rozumiesz to zadaj pytanie w komentarzu poniżej, postaram się wyjaśnić to bardziej szczegółowo.

2 komentarze:

  1. Witam, napotkałam podobny przykład a mianowicie: (1+i / 1+(3^0.5)i)^7
    Udało mi się przejść do postaci trygonometrycznej i otrzymałam:
    (2^0.5)/16 * (cos 7pi/12 + isin 7pi/12)
    Moje pytanie: jak rozwiązać ten przykład dalej, jak zredukować tego sinusa i cosinusa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, mamy

      1+i=2^0.5(cos pi/4+i sin pi/4)
      1+3^0.5i=2(cos pi/3+isin pi/3)

      stąd

      (1+i / 1+(3^0.5)i)^7= (2^0.5(cos pi/4+i sin pi/4)/2(cos pi/3+isin pi/3))^7=2^0.5/16 (cos(-pi/12)+i sin(-pi/12))=2^0.5/16 (cos(pi/12)-i sin(pi/12))
      ostatnia równość wynika z postaci wykresów funkcji sin i cos (proszę spróbować je narysować na przedziale [-pi/2,pi/2])

      i teraz trzeba odczytać wartości sin i cos kąta pi/12 z tablic matematycznych lub obliczyć to na kalkulatorze (który posiada taką funkcję), można użyć też programu wolframalpha.com

      To co Pani napisała jest równoważne mojemu zapisowi, ponieważ
      (2^0.5)/16 * (cos 7pi/12 + isin 7pi/12)=(2^0.5)/16 * (cos(pi/2+pi/12) + i*sin (pi/2+pi/12))=2^0.5/16 (cos(pi/12)-i sin(pi/12))

      w ostatniej równości korzystamy ze wzorów redukcyjnych kąta leżącego w 2 ćwiartce.

      Polecam zobaczyć jeszcze rozwiązanie tego zadania, które jest bardzo podobne do Pani przykładu.

      Usuń